17 maart 2023

Emmauscollege Rotterdam

€80 incl. btw / lunch €15

Over

Het overviel ons in zekere zin, de vraag of het mobieltje in de klas een plek verdient stond centraal. Schijnbaar uit het niets kwam ChatGPT langszij. Generatieve AI. Slimmer en beter dan Google? Leerlingen hadden het al snel ontdekt en de mooiste samenvattingen en inzichten kwamen op je bureau of in je inbox.

Tijd om eens te kijken naar de mogelijkheden die ChatGPT biedt om het werk van docenten makkelijker te maken.

Als leerlingen ChatGPT kunnen gebruiken, dan kunnen docenten dat ook.

Wat kan je ermee, wat kan je helpen om het slimmer en goed in te zetten, hoe kan het je werk makkelijker maken, wat is er nog meer (te verwachten) op het gebied van AI? Vragen die we gaan beantwoorden op 17 maart.

Naast inhoud en inspiratie gaan we afsluitend met elkaar pizza eten en bespreken wat we hebben gezien, gehoord en gedaan. Om het je na deze dag makkelijker te maken. En we gaan alle bezoekers de mogelijkheid bieden om met elkaar in contact te blijven na dit congres, om blijvend over AI in het VO, van elkaar te leren.

Programma

ChatGPT in het VO
Aula
Lokaal 1
Lokaal 2
Lokaal 3
Lokaal 4
Lokaal 5
Aula
Lokaal 1
Lokaal 2
Lokaal 3
Lokaal 4
Lokaal 5
Lunch image
12:00 - 13:15
Lunch
ChatGPT en generatieve AI in het VO/Onderwijs image
13:15 - 14:00
ChatGPT en generatieve AI in het VO/Onderwijs

Kunnen machines creatief zijn? Hoe moet het onderwijs met AI omgaan? Dankzij generatieve AI-gereedschappen zoals ChatGPT en SudoWrite staart niemand meer lang naar een blanco canvas en is er geen gebrek meer aan ideeën. Met programma’s als DALL-E, MidJourney of StableDiffusion creëer je met een paar eenvoudige commando’s de mooiste afbeeldingen. De nieuwste vormen van AI zitten zelfs al in Outlook, Photoshop en Canva. Kortom: iedereen kan er mee werken. Maar wat kan het onderwijs met deze technologie? Hoe komen die toepassingen eigenlijk tot stand? Is het dan verstandig om AI te gebruiken; als docent en als student/leerling? Op dit en meer gaat Laurens Vreekamp uitvoerig in tijdens deze sessie.

ChatGPT en generatieve AI in het VO/Onderwijs image
Laurens Vreekamp
AI- authentiek of niet? image
14:15 - 15:00
AI- authentiek of niet?

Hoe herken je teksten die zijn geschreven door Generatieve AI? Er zijn inmiddels tal van voorbeelden, zoals GPTZero, die je kunnen helpen om fraude tegen te gaan. Bovendien bieden verschillende partners digitale oplossingen om de authenticiteit in de klas te waarborgen. In deze sessie tonen we twee voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt.

AI- authentiek of niet? image
Eric Welp
ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties image
14:15 - 15:00
ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties

AI is overal om ons heen, ook in het onderwijs. AI-oplossingen bieden veel kansen voor het transformeren en verbeteren van het onderwijs. Met ChatGPT, een generatieve AI die natuurlijke taal kan begrijpen en produceren, is dit recentelijk in een stroomversnelling gekomen. Met Bing OpenAI wordt deze technologie nog krachtiger.

Maar hoe kun je deze technologieën voor je laten werken in het onderwijs? En wat zijn andere manieren waar AI nu al wordt gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan Reading Progress, een app die leerlingen helpt met leesvaardigheid, of tekst-to-speech oplossingen die geschreven tekst omzetten in gesproken woorden.

Zoals elke nieuwe technologie brengt AI echter ook uitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we ervoor dat AI ethisch, transparant en inclusief is? Hoe ondersteunen we leraren bij het integreren van AI in hun lespraktijk? En hoe bereiden we leerlingen voor op de toekomstige arbeidsmarkt waarin AI een grote rol speelt?

ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties image
Jeroen Strijbosch
Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI) image
14:15 - 15:00
Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI)

“Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen zijn, dan is het een kleine stap naar wat je kúnt met technologie.

Met de integratie van ChatGPT in LessonUp, kun je AI betekenisvol inzetten in je lessen, waarbij jij altijd de regie houdt. Want uiteindelijk gaat het om jouw superkrachten.”

Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI) image
Jan-Wolter Smit
Generatieve AI… meer dan alleen ChatGPT image
14:15 - 15:00
Generatieve AI… meer dan alleen ChatGPT

Tijdens de kennis sessie “Meer dan alleen ChatGPT” zal worden ingegaan op de mogelijkheden van generatieve AI buiten de bekende chatbot-toepassingen. We zullen bespreken hoe generatieve modellen in staat zijn om volledige teksten te genereren, zoals nieuwsartikelen, verhalen en poëzie. We zullen ook de toepassingen van generatieve AI in creatieve gebieden zoals muziek en kunst onderzoeken. De sessie zal afsluiten met een discussie over de ethische implicaties van deze technologieën en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ze op verantwoorde wijze gebruiken.

Generatieve AI… meer dan alleen ChatGPT image
Erdinç Saçan
Verantwoord omgaan met AI in het onderwijs image
14:15 - 15:00
Verantwoord omgaan met AI in het onderwijs

In deze sessie verkennen we hoe we verantwoord om kunnen gaan met ChatGPT in het onderwijs. Daarvoor kijken we eerst iets breder naar AI: welke verschijningsvormen zijn er in het onderwijs, met welke doelen worden die ingezet, en in welke categorie valt ChatGPT? Daarna kijken we naar de risico’s van AI en hoe die onze publieke waarden onder druk kunnen zetten (met een aantal voorbeelden van ‘AI gone wrong’). Tenslotte gaan we praktisch aan de slag met de vragen die we onszelf moeten stellen als we nadenken over het toepassen van ChatGPT (of een andere AI-toepassing) in ons onderwijs.

Verantwoord omgaan met AI in het onderwijs image
Esther van der Stappen
The AI Classroom: Teaching and Learning in the Artificial Intelligence Revolution image
15:15 - 16:00
The AI Classroom: Teaching and Learning in the Artificial Intelligence Revolution

What if I told you that there’s a transformative force that is reshaping the very landscape of education? Artificial Intelligence (AI) is changing the game in ways that we couldn’t have imagined just a few years ago. In this keynote, we’ll look at how it’s automating repetitive tasks, personalising learning experiences for students, and creating more creative assessment methods. Join me in exploring the future of education and imagining the possibilities that AI can bring.

The AI Classroom: Teaching and Learning in the Artificial Intelligence Revolution image
Dan Fitzpatrick
AI- authentiek of niet? image
16:15 - 17:00
AI- authentiek of niet?

Hoe herken je teksten die zijn geschreven door Generatieve AI? Er zijn inmiddels tal van voorbeelden, zoals GPTZero, die je kunnen helpen om fraude tegen te gaan. Bovendien bieden verschillende partners digitale oplossingen om de authenticiteit in de klas te waarborgen. In deze sessie tonen we twee voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt.

AI- authentiek of niet? image
Eric Welp
ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties image
16:15 - 17:00
ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties

AI is overal om ons heen, ook in het onderwijs. AI-oplossingen bieden veel kansen voor het transformeren en verbeteren van het onderwijs. Met ChatGPT, een generatieve AI die natuurlijke taal kan begrijpen en produceren, is dit recentelijk in een stroomversnelling gekomen. Met Bing OpenAI wordt deze technologie nog krachtiger.

Maar hoe kun je deze technologieën voor je laten werken in het onderwijs? En wat zijn andere manieren waar AI nu al wordt gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan Reading Progress, een app die leerlingen helpt met leesvaardigheid, of tekst-to-speech oplossingen die geschreven tekst omzetten in gesproken woorden.

Zoals elke nieuwe technologie brengt AI echter ook uitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we ervoor dat AI ethisch, transparant en inclusief is? Hoe ondersteunen we leraren bij het integreren van AI in hun lespraktijk? En hoe bereiden we leerlingen voor op de toekomstige arbeidsmarkt waarin AI een grote rol speelt?

ChatGPT en daar voorbij: hoe je in het onderwijs kunt profiteren van AI-innovaties image
Jeroen Strijbosch
Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI) image
16:15 - 17:00
Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI)

“Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen zijn, dan is het een kleine stap naar wat je kúnt met technologie.

Met de integratie van ChatGPT in LessonUp, kun je AI betekenisvol inzetten in je lessen, waarbij jij altijd de regie houdt. Want uiteindelijk gaat het om jouw superkrachten.”

Eigenaarschap door ChatGPT, een gastcollege over de superkrachten van leraren (m.b.v een beetje AI) image
Jan-Wolter Smit
ChatGPT: vloek of zegen? image
16:15 - 17:00
ChatGPT: vloek of zegen?

Er zijn zeker toepassingen voor ChatGPT in onderwijs. Maar wat als je nu echt wil dat leerlingen zelf schrijven? Hoe voorkom je dan het gebruik ervan. Blokkeersoftware of detectie-software kan een oplossing zijn. Deze sessie gaat over wat wel kan en wat niet kan met dit soort software.

Huub de Hesselle
Thijmen Kurk
The AI Classroom: A Practical Guide image
16:15 - 17:00
The AI Classroom: A Practical Guide

How do we get the most out of generative AI tools like ChatGPT? This practical workshop will show you how to unlock the true power of this technology. By using the PREP model, you’ll learn how to maximize the benefits of ChatGPT. Imagine effortlessly creating engaging and personalised content. This workshop will teach you the skills to get the most out of ChatGPT. Don’t wait – take a step towards harnessing the full potential of generative AI tools.

The AI Classroom: A Practical Guide image
Dan Fitzpatrick
Pizzasessie image
17:10 - 18:30
Pizzasessie

Informeel maar gemodoreerd

Pizzasessie image
Dieter Möckelmann
Pizzasessie image
Hans Burmans
Select date to see events.

Aanmeldformulier

Partners

Dit event wordt georganiseerd door GoMeet; over het programma kunt u contact opnemen met Dieter Möckelmann (0639762929 of dieter@gomeet.nl), voor commerciele partijen is Thierry Trampe uw contactpersoon (0651479796 of thierry@gomeet.nl). Gastheer van het event is Raoul Majewski van het Emmauscollege in Rotterdam.

Powered by