‘Er bestaat een groot misverstand over hybride onderwijs’

Een hybride aanbod – oftewel de combinatie van online en offline – is verrijkend voor het onderwijs, daarover zijn Dieter Möckelmann (adviseur onderwijs en ict) en Thierry Trampe (eventexpert) het roerend eens. ‘Het wordt leuker, efficiënter, persoonlijker, interessanter… maar’, zeggen ze: ‘stop per direct met het aanbieden van online en offline op hetzelfde moment. Daarmee doe je ál je leerlingen tekort.’

Dat je in een crisissituatie wellicht niet anders kunt, is volgens Dieter een van de weinige excuses om wél synchroon hybride te werken: “Op dit moment is dat niet meer aan de orde. Corona heeft als een vliegwiel gewerkt. Scholen hebben in sneltreinvaart een werkende, online lesomgeving ontwikkeld. Nu de schoolgebouwen weer open zijn, is het tijd om te kijken hoe je – los van een crisissituatie – met alle online mogelijkheden je onderwijs blijvend kunt verrijken.”

Niet gelijktijdig
Op veel scholen ontstaan gezonde discussies over de zin en onzin van hybride onderwijs. Wat Dieter daarin opvalt, is dat mensen denken dat hybride per definitie betekent dat je iets gelijktijdig online en offline aanbiedt. “Het is een hardnekkig misverstand dat ik graag uit de wereld help. Hybride kan juist niet goed synchroon. Als je een bijeenkomst organiseert die mensen zowel fysiek als online kunnen bijwonen, moeten beide partijen concessies doen. Voor een docent is het al helemaal niet te doen. Stel je voor: vijftien leerlingen online en vijftien in je klaslokaal. Hoe verdeel je je aandacht en zorg je dat je ze allemaal in de smiezen hebt? Als dat al lukt, kost het in deze setting veel meer energie. Wil je ergens over praten met de hele groep? Dan ontstaat al gauw een levendig gesprek in het lokaal, waarna aan de online aanwezigen wordt gevraagd of zij nog iets in te brengen hebben.”

Succesvol hybride
In het afgelopen schooljaar ontvingen Dieter en Thierry diverse onderwijsinstellingen op hun virtuele vloer ‘GoMeet’. “We hebben geweldige voorbeelden gezien van succesvol hybride onderwijs”, vertelt Thierry. “Je kunt leerlingen bijvoorbeeld op school laten werken aan hun sollicitatievaardigheden om ze vervolgens uit te nodigen op een virtuele stagemarkt. Daar zijn allerlei bedrijven aanwezig. Dat kan in stands in de expohal maar ook in een virtuele gang met allerlei kleine ruimtes. Elk bedrijf heeft een eigen ruimte en op de deur hangen de vacatures voor stageplaatsen. Als een geïnteresseerde leerling de kamer binnengaat, krijgt een medewerkers van het betreffende bedrijf een seintje en kunnen ze samen in gesprek. Zo kan een leerling in een uur meerdere bedrijven bezoeken en kunnen medewerkers van bedrijven gewoon doorwerken totdat ze een seintje ontvangen. Wel zo efficiënt!”

Studiedagen en scholenmarkt
In GoMeet werden ook al studiedagen en een grote scholenmarkt georganiseerd. “Het leuke is dat je op deze manier makkelijker en veel goedkoper buitenlandse of bekende sprekers kunt uitnodigen voor bijvoorbeeld een studiedag”, zegt Dieter. “Tijdens de scholenmarkt presenteerden 81 VO-scholen uit de regio Rotterdam zich aan achtstegroepers. Ze konden laagdrempelig rondkijken en vragen stellen. Door deze oriëntatie maken ze een eerste selectie, waarna ze heel gericht op de scholen van hun voorkeur de sfeer kunnen gaan proeven tijdens de open dag op locatie. Een groot voordeel is dat je niet vastzit aan die ene datum van de open dag. Je kunt het hele jaar door al online momenten organiseren waarop leerlingen kunnen kennismaken met onderdelen van jouw school.”

Meedenken over mogelijkheden
Al voor corona werd er in het onderwijs geroepen dat je buiten naar binnen moest halen. Tijdens corona ging de deur echt open. “Voor de ventilatie”, zegt Dieter lachend, “maar ook qua digitale mogelijkheden. Ik snap wel dat het nog erg zoeken is naar de juiste vorm en combinaties. Thierry en ik denken daarin graag met scholen mee. Of het nu gaat om de organisatie van een stagemarkt of een studiedag voor docenten, het profileren van je school of het verrijken van je lesprogramma, neem gerust contact op. We vinden samen de krachtigste combinatie van online en offline mogelijkheden.”