
Kunnen machines creatief zijn? Hoe moet het onderwijs met AI omgaan? Dankzij generatieve AI-gereedschappen zoals ChatGPT en SudoWrite staart niemand meer lang naar een blanco canvas en is er geen gebrek meer aan ideeën. Met programma’s als DALL-E, MidJourney of StableDiffusion creëer je met een paar eenvoudige commando’s de mooiste afbeeldingen. De nieuwste vormen van AI zitten zelfs al in Outlook, Photoshop en Canva. Kortom: iedereen kan er mee werken. Maar wat kan het onderwijs met deze technologie? Hoe komen die toepassingen eigenlijk tot stand? Is het dan verstandig om AI te gebruiken; als docent en als student/leerling? Op dit en meer gaat Laurens Vreekamp uitvoerig in tijdens deze sessie.


Hoe herken je teksten die zijn geschreven door Generatieve AI? Er zijn inmiddels tal van voorbeelden, zoals GPTZero, die je kunnen helpen om fraude tegen te gaan. Bovendien bieden verschillende partners digitale oplossingen om de authenticiteit in de klas te waarborgen. In deze sessie tonen we twee voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt.


AI is overal om ons heen, ook in het onderwijs. AI-oplossingen bieden veel kansen voor het transformeren en verbeteren van het onderwijs. Met ChatGPT, een generatieve AI die natuurlijke taal kan begrijpen en produceren, is dit recentelijk in een stroomversnelling gekomen. Met Bing OpenAI wordt deze technologie nog krachtiger.
Maar hoe kun je deze technologieën voor je laten werken in het onderwijs? En wat zijn andere manieren waar AI nu al wordt gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan Reading Progress, een app die leerlingen helpt met leesvaardigheid, of tekst-to-speech oplossingen die geschreven tekst omzetten in gesproken woorden.
Zoals elke nieuwe technologie brengt AI echter ook uitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we ervoor dat AI ethisch, transparant en inclusief is? Hoe ondersteunen we leraren bij het integreren van AI in hun lespraktijk? En hoe bereiden we leerlingen voor op de toekomstige arbeidsmarkt waarin AI een grote rol speelt?


“Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen zijn, dan is het een kleine stap naar wat je kúnt met technologie.
Met de integratie van ChatGPT in LessonUp, kun je AI betekenisvol inzetten in je lessen, waarbij jij altijd de regie houdt. Want uiteindelijk gaat het om jouw superkrachten.”


Tijdens de kennis sessie “Meer dan alleen ChatGPT” zal worden ingegaan op de mogelijkheden van generatieve AI buiten de bekende chatbot-toepassingen. We zullen bespreken hoe generatieve modellen in staat zijn om volledige teksten te genereren, zoals nieuwsartikelen, verhalen en poëzie. We zullen ook de toepassingen van generatieve AI in creatieve gebieden zoals muziek en kunst onderzoeken. De sessie zal afsluiten met een discussie over de ethische implicaties van deze technologieën en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ze op verantwoorde wijze gebruiken.


In deze sessie verkennen we hoe we verantwoord om kunnen gaan met ChatGPT in het onderwijs. Daarvoor kijken we eerst iets breder naar AI: welke verschijningsvormen zijn er in het onderwijs, met welke doelen worden die ingezet, en in welke categorie valt ChatGPT? Daarna kijken we naar de risico’s van AI en hoe die onze publieke waarden onder druk kunnen zetten (met een aantal voorbeelden van ‘AI gone wrong’). Tenslotte gaan we praktisch aan de slag met de vragen die we onszelf moeten stellen als we nadenken over het toepassen van ChatGPT (of een andere AI-toepassing) in ons onderwijs.


What if I told you that there’s a transformative force that is reshaping the very landscape of education? Artificial Intelligence (AI) is changing the game in ways that we couldn’t have imagined just a few years ago. In this keynote, we’ll look at how it’s automating repetitive tasks, personalising learning experiences for students, and creating more creative assessment methods. Join me in exploring the future of education and imagining the possibilities that AI can bring.


Hoe herken je teksten die zijn geschreven door Generatieve AI? Er zijn inmiddels tal van voorbeelden, zoals GPTZero, die je kunnen helpen om fraude tegen te gaan. Bovendien bieden verschillende partners digitale oplossingen om de authenticiteit in de klas te waarborgen. In deze sessie tonen we twee voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt.


AI is overal om ons heen, ook in het onderwijs. AI-oplossingen bieden veel kansen voor het transformeren en verbeteren van het onderwijs. Met ChatGPT, een generatieve AI die natuurlijke taal kan begrijpen en produceren, is dit recentelijk in een stroomversnelling gekomen. Met Bing OpenAI wordt deze technologie nog krachtiger.
Maar hoe kun je deze technologieën voor je laten werken in het onderwijs? En wat zijn andere manieren waar AI nu al wordt gebruikt? Denk bijvoorbeeld aan Reading Progress, een app die leerlingen helpt met leesvaardigheid, of tekst-to-speech oplossingen die geschreven tekst omzetten in gesproken woorden.
Zoals elke nieuwe technologie brengt AI echter ook uitdagingen met zich mee. Hoe zorgen we ervoor dat AI ethisch, transparant en inclusief is? Hoe ondersteunen we leraren bij het integreren van AI in hun lespraktijk? En hoe bereiden we leerlingen voor op de toekomstige arbeidsmarkt waarin AI een grote rol speelt?


“Hoe kun je technologische ontwikkelingen, zoals ChatGPT, inzetten in je lessen? Maar vooral: hoe wil je het kunnen inzetten? Alles begint met eigenaarschap. Als je weet wat je wilt en scherp hebt wat de leerbehoeften van jouw leerlingen zijn, dan is het een kleine stap naar wat je kúnt met technologie.
Met de integratie van ChatGPT in LessonUp, kun je AI betekenisvol inzetten in je lessen, waarbij jij altijd de regie houdt. Want uiteindelijk gaat het om jouw superkrachten.”


Er zijn zeker toepassingen voor ChatGPT in onderwijs. Maar wat als je nu echt wil dat leerlingen zelf schrijven? Hoe voorkom je dan het gebruik ervan. Blokkeersoftware of detectie-software kan een oplossing zijn. Deze sessie gaat over wat wel kan en wat niet kan met dit soort software.

How do we get the most out of generative AI tools like ChatGPT? This practical workshop will show you how to unlock the true power of this technology. By using the PREP model, you’ll learn how to maximize the benefits of ChatGPT. Imagine effortlessly creating engaging and personalised content. This workshop will teach you the skills to get the most out of ChatGPT. Don’t wait – take a step towards harnessing the full potential of generative AI tools.


Informeel maar gemodoreerd

